رندر چیست؟
رندر گرفتن یکی از بخش های جذاب کار های سه بعدی هستش
تو این مرحله ما تصویری بدست میاریم که به خوبی وضعیت نور و سایه و متریال ها رو نشون میده و خیلی چشم نوازه
معمولا این تصویر جذاب رو به کارفرما و یا هر کسی که قراره طرح رو بررسی کنه نشون میدیم
ولی سوال مهم اینه که چطوری باید یک رندر خوب تهیه کنیم

خب خبر خوب اینه برای کسایی که با نرم افزار سریع و راحتی مثل اسکچاپ کار میکنند ،
نرم افزار ها و پلاگین خیلی زیادی برای تهیه رندر هستش ولی بین همه اون ها پلاگین قدرتمند وی ری بخاطر کیفیت فوق العاده بالا و موجود بودن منابع مورد نیاز و آموزش های جامعش  ، رایج تر وشناخته شده تر از بقیه هستش
حتما تا حالا خیلی هاتون پلاگین وی ری رو نصب کردید و یکی دوبار امتحان کردید چی میشه ، اما خب رند هاتون اون کیفیت خوبی که تو تبلیغ ها دیده میشده رو نداشته . ولی تا حالا از خودتون پرسیدید چرا ؟
اگه  هنوز وی ری نصب نکردید  میتونید اخرین نسخه رو از اینجا دانلود کنید 
خب حالا من قصد دارم خیلی خلاصه بگم بهتون که شما چجوری میتونید خیلی راحت به همون سطح از کیفیت تو رندر هاتون برسید

باید توجه کنیم که برای داشتن یک رندر خوب نیازه چندتا فاکتور خیلی مهم رو رعایت کنیم

1-مدل سازی و جزِئیات

اولین نکته و شاید مهم ترینش مدل سازییه ، ببینید هدف تو رندر  ، ارائه یک تصویر هستش که هرچی بیشتر شبیه به واقعیت باشه ،پس واقعا لازمه تا حد امکان جزئیات به صحنه هاتون اضافه کنید ، مدل کردن گچ بری ها قرنیز ها ، لبه پنجره ، جان پناه ، لبه جدول و ….. از اولین کار هایی هستش که باید انجام بدید ، حالا یک بار دیگه با دقت به اون رندر های زیبا نگاه کنید . کوچیکترین جزئیات رو هم سعی کردن مدل سازی کنن ، پس هرچی جزئیات  تو مرحله اول بیشتر باشه ، نتیجه فوق العاده تری میگیرید

اگه هنوز تو مدل سازی نیاز دارید چیزی یاد بگیرید حتما اینجا برید و آموزش ها رو ببینید
و یک نکته دیگه این که پلاگین ها تو اضافه کردن راحت و سریع جزئیات میتونن خیلی کمکتون کنن پس حتما اینجا رو ببینید

غیر از این جزئیات معماری ، مبلمان و آبجکت هایی که تو صحنه استفاده میکنید خیلی مهمه ، اونا عملکرد و حس فضا رو مشخص میکنن پس خیلی مهمه تا  تعداد زیادی از انواع ابجکت ها و کامپوننت های مناسب با حس و حال فضا رو استفاده کنید

یک چیز خیلی مهم دیگه هم اینه که از ابجکتی استفاده کنید که جزئیات مناسبی داره  ، مثلا یک تخت خواب که روتختی به هم ریخته داره یا یک مبل که چروک های پارچه ها رو هم داره فوق العاده کیفیت خوبی به کار میده

اضافه کردن عناصری مثل پرده ، چراغ و لوستر و فرش و قالی تاثیر زیادی تو باور پذیر تر شدن فضا دارن و آبجکت های کوچیکی مثل یک روزنامه روی میز یا چندتا کتاب که روی زمین ریخته حس سر زندگی به رندر هاتون میده

حتما شما هم مثل من حوصله و وقت مدل کردن این همه ابجکت رو ندارید ، میتونید ساعت ها وقت بزارید وتو اینترنت دنبال ابجکت ها و کامپوننت ها بگردید، که شاید پیدا کنید یا نکنید یا اصلا کیفیت خوبی نداشته باشن، ولی پیشنهاد من اینه که برید اینجا و از یک عالمه ابجکت خوب و گلچین شده و با کیفیت استفاده کنید

2-متریال ها

 نکته دوم که خیلی مهمه و خیلی ها بهش توجه نمیکنن متریال

متریال همین پوششیه که روی سطوح مدل های شما قرار میگیره و رنگ و طرح ، بازتاب و زبری و صافی سطح متریال هاتون رو مشخص میکنه

سطوح براق در کنار سطوحی که سطح نا هموار دارن جلوه فوق العاده زیادی به رندر هاتون میده و دقیقا همین میزان بازتاب و ناهمواری سطوحه که میتونه برخورد طبیعی نور با محیط رو شبیه سازی کنه و رندر هاتون رو به یک سطح جدیدی برسونه پس حتما بهش توجه کنید

اضافه کردن متریال هایی با تکسچر های با کیفیت به مدل هاتون باعث میشه جزئیات بیشتری به رندرتون اضافه بشه و تصویر فوق العاده با کیفیت تری بدست بیارید پس هیچ سطحی رو بدون متریال رها نکنید و با وسواس زیاد تنظیمات اون متریال رو انجام بدید

استفاده کردن از تکسچر های با کیفیت بالا و اعمال کردن مناسب انواع مپ ها مهمترین رمز این بخشه

شما میتونید اموزش ساخت انواع متریال وی ری اسکچاپ و تنظیمات مناسب اونا رو از کتابی که خود شرکت سازنده منتشر کرده و شما هم میتونید از همینجا دانلودش کنید ، یاد بگیرید و یک مرحله رندر هاتون رو بهتر کنی

از اونجایی که ممکنه شما هم مثل من علاقه ای به خوندن و یاد گرفتن این کتابچه راهنما و بعد از اون دانلود تکسچر نباشید یک راه حل دارم ، میتونید خیلی راحت متریال های اماده رو ایمپورت کنید و کلی تو وقتتون صرفه جویی کنید ،

3- نور پردازیه

اولین نکته مهم تنظیم کردن نور خورشید و آسمان هستش برای بدست آوردن بهترین سایه ها و بازتاب ها هستش باید سعی کنید نور خورشید رو از جهت مناسبی بتابونید تا بتونید سایه های نرمی رو ایجاد کنید نکته بعدی آسمونه که غیر از ظاهرش میتونه بازتاب رنگی خوبی روی کل محیط داشته باشه که به واقی دیده شدن رندر هاتون خیلی کمک زیادی میکنه

در ضمن ما نور های مصنوعی رو هم داریم که میتونن خیلی کمک بزرگی باشن

وقتهایی که نور طبیعی کمه یا یک صحنه توی شب رو میخوایم کار کنیم این منابع نور مصنوعی خیلی میتونن کمکمون کنن ، حتی در صحنه های روز و وقتی که نور طبیعی وارد محیط میشه ، این منابع نور مصنوعی میتونن کمبود های نور طبیعی رو جبران کنن و رندر های واقعی تری رو ایجاد کنند

نکته اصلی در مورد نور اینه که نور مناسب باعث میشه  جزئیات و ریزه کاری مدل ها بهتر دیده بشن بازتاب ها واقعی تر به چشم بیان وناهمواری های سطوح خودشون رو بهتر نشون بدن که همه اینا کمک میکنه رندر واقعی تری داشته باشم ، پس سعی کنید مثل یک یک طراح نورپردازی تو فیلم ها ، به نورپردازی رندر هاتون فکر کنید

اینجا میتونید با نور پردازی وی ری اسکچاپ آشنا بشید 

خب سه پارامتر اصلی تو یک رندر گیری موفق بودن ولی رندر خوب فقط به اینا مربوط نمیشه ، تنظیم کردن زاویه درست برای دوربین ، تنظیمات صحیح خود دوربین، تنظیمات صحیح موتور رندر هم خیلی زیاد میتونه کمک کنه

فیلم آموزش کامل وی ری برای اسکچاپ که شامل آموزش نورپردازی ، ساخت متریال ، تنظیمات دوربین و موتور رندر میشه رو اینجا میتونید دانلود کنید

4-حرف آخر

به طور کلی و البته من هر نکته ای رو که شما عزیزان تو مرحله اول برای رندر گرفتن لازم داشتید رو اینجا گفتم ، بهتون قول میدم با رعایت کردن صحیح این موارد ، رندر هاتون زمین تا آسمون با قبل فرق میکنه

دقت کنید رندر گرفتن یک جور هنره ، داشتن ذوق سلیقه تو طراحی زیبا فضا ، انتخاب آبجکت ها ی زیبا، متریال های مناسب و حرفه ای ، تنظیم نور درست و انتخاب کادر مناسب فوت های کوزه گری رندر هستن ، شما با تمرین میتونید کم کم این موارد رو یاد بگیرید

ارادتمند شما میلاد مومنی مقدم