هرچند مطالب فراوانی برای فراگیری زیر و بم Vray  وجود دارد و یک کاربر هرگز نمی تواند ادعا کند که آن را به تمامی یاد گرفته ­است  اما محض بلاگ نویسی هم که شده من …..

آموزش اسکچاپ برای استفاده از Vray قسمت اول: نورپردازی اصلی

هرچند مطالب فراوانی برای فراگیری زیر و بم Vray  وجود دارد و یک کاربر هرگز نمی تواند ادعا کند که آن را به تمامی یاد گرفته ­است  اما محض بلاگ نویسی هم که شده من مقداری از سعی و کوشش­­های خود را برای شما به تحریر در­آورده­ ام.

اگر شما آن­چه را که در گیف زیر می­ بینید دوست داشته باشید (واقعاً امیدوارم این طور باشد) همراه من باشید. در این پست قصد دارم که مطلبی جامع پیرامون ساخت فضای داخلی معاصر روستیک (روستایی) به اشتراک بگذارم. برای تازه­ کاران Vray هم مطمئناً این پست حاوی نکات ارزشمندی خواهد بود.

 

 

برای بحث بهتر من تصمیم گرفتم تا این آموزش را به سه قسمت تقسیم کنم: (همچنین برای این که زمان بیشتری برای خود خریده باشم هاها)

1.نور پردازی اصلی – گزینه­ ی Vray ممکن است در حالت کلی ما را دچار اضطراب کند اما نکته­ ای در این­جا وجود دارد و آن این که برای انجام یک کار مناسب و درخور به هیچ وجه نیاز به آن نیست که ما همه چیز را بدانیم.در این قسمت من پیرامون اصول دوربین Vray و تنظیمات محیط نرم افزار بحث خواهم کرد که شما آن را به صورت غافلگیر کننده ­ای شبیه عکاسی خواهید یافت.  متاسفانه من هنوز با چم و خم HDRI آشنا نیستم اما به شما چند راهنمایی می­کنم که برای فراگیری شیوه ی نور پردازی کافی باشد.

2.مصالح و بافت­ها – Vray به این عنوان شناخته می­شود که نتیجه ای با واقعیت عکس-مانند را فراهم می­سازد. قسمت دوم به آن می­ پردازد که چطور می ­توان مواردی مثل انعکاس،  ناهمگونی، جابجایی و انکسار نور را افزود تا مصالح واقعی­ تر به نظر آیند!

3.پردازش پایانی – رندر مناسب تر Vray با فتوشاپ نتیجه­ ی بهتری در پی دارد. قسمت سوم راجع به این بحث خواهد کرد که قدم­های اصلی برای هویت بخشی به مصالح خام شما چیستند.

حال با این مقدمه به سراغ قسمت اول می رویم

چرا از مصالح صرف نظر کنیم؟

اگر قرار باشد تا بعضی موارد را قلم بگیریم این عمل مزایایی در پی خواهد داشت، در این مرحله از کار شما مصالح خود را تنظیم نکرده­ اید. از آنجایی که من در حال عقب­گرد هستم، بعضی از مصالح را حذف کردم تا  تمرکز بیشتر بر روی نور پردازی باقی بماند. اضافه بر این من قویاً پیشنهاد می کنم که هنگام رندر­های آزمایشی از بعضی از مصالح صرفه نظر کنید تا زمان رندر گیری را به شدت کاهش دهید.

با کلیک بر روی دکمه­ ی رندر بدون عوض کردن چیز دیگری در ویرایش گزینه­ ها، چنین نتیجه­ ای به دست آوردم:

آموزش وی ری اسکچاپ

آموزش وی ری اسکچاپ

اندازه­ ی خورشید قطعا بستگی به نظر خود شما دارد. به صورت پیش فرض این اندازه برابر با 1 می­ باشد.

چطور است کمی نور اضافه کنیم ؟

نور­های فراگیر هنگامی مناسب هستند که شما بخواهید نور کلی اتاق را تامین کنید، این می ­تواند نوری باشد که از پنجره تابیده یا می­تواند از منبع نور اصلی شما انتشار یافته باشد.

نور­های IES برای نور پردازی محدود مفید هستند. شما می ­توانید فایل­های  IES را دانلود کنید که یک دایرکتوری با فرمت JPEG همراه با آن است تا شما قادر باشید ببینید که پس از رندر گیری، نور چگونه خواهد بود.

این هم از نتیجه­ ی کار، یک صحنه ­ی با نور پردازی بسیار مناسب. اگر شما گمان می کنید که تصویر بیش از حد روشن است نگران نباشید. چرا که پس از قرار دادن مصالح بر روی همه ­ی سطوح، نور پردازی بهتر به نظر خواهد رسید. اگر شما به دنبال یک صحنه ی تیره تر و دراماتیک تر هستید، خود را برای تغییر مقادیر هر پارامتر با استفاده از اصول گفته شده آزاد حس کنید.

منتظر باشید: قسمت 2 : مصالح و بافت ها

قسمت دوم